«جام‌جم» در پرونده‌ای از نکات مهم برنامه‌های‌مذهبی دوران تحولی رسانه ملی گزارش می‌دهد

برنامه‌سازی دینی در ابعادجهانی

موفق در شادی‌بخشی امید و ایمان‌آفرینی

تحولات ساختاری و محتوایی ومضمونی، شاخص‌ترین پدیده نگرش نوین به مسائل و آموزه‌های ملی، دینی،انسانی،اجتماعی، اخلاقی و انتقال فرهنگی آن به جامعه است. این نوع تغییر هدفمند سازنده که با نوآوری و خلاقیت، ابتکار و بهره‌بری از فناوری و حضور و همکاری کارشناسان و متخصصان ومشاوران خبره و هنرآفرینان متبحرهمراه است،درچند سال اخیر بیش از گذشته درعرصه‌های هنر و فرهنگ وبرنامه‌های صداوسیما قابل مشاهده است.
کد خبر: ۱۴۴۵۷۳۳
نویسنده جبار آذین - منتقد و مدرس سینما، تئاتر و تلویزیون
 
زینت‌بخشی برنامه‌های محتوامحور و معناگرای اعتقادی با شکل‌ها، شیوه‌ها و فرم‌های نوین جهت همدلی و همراهی خانواده‌های متدین و پایبندان به ارزش‌ها و آرمان‌های اجتماعی به‌ویژه نسل‌های نوجو و پاکدل، نوجوان و جوان و آینده‌سازی معرفتی و ایمانی کودکان، سبب شده برخی از سنت‌های زیبا و پسندیده را که نیازمند بازنگری در فرم و قالب و ساختار بوده‌اند، متحول کند. 
در گذشته از نگاه سنتی، اماکن مهم و انسان‌سازی مانند مساجد، تکایا و حسینیه‌ها پیوسته و عمدتا به‌عنوان مکان‌هایی صرفا برای عبادت به‌حساب می‌آمدند، درحالی که ظرفیت‌های آنها بسیار فراتر بوده‌است، چراکه در مکان‌های یادشده افزون بر عبادات، می‌توان درس‌های زندگی، الهی، انسان‌سازی، خردورزی و همزیستی اجتماعی، دانش‌های سیاسی و معرفتی و ایمان‌باوری را در کنار عبادات، تعلیم داد و تعلیم گرفت. این نوع باور و نگرش از سوی مسئولان و مدیران متعهد و مردم مورد استقبال قرار گرفت و زایش تولید و اجرای هزاران برنامه فرهنگی و کتابخوانی و ارائه نمایش و پخش آثار سینمایی و اجرای سرود، موسیقی و... از دستاوردهای آن است. این رخداد در رسانه فراگیر و ملی با مخاطبان میلیونی در شبکه‌های مختلف آن با جدیت پیگیری و اجرا شد و در این میان برخی شبکه‌ها ازجمله شبکه‌های سه و قرآن با درک ضرورت آن، به این مهم پرداخته و با تولیدات متنوع و جذاب خود، گام‌هایی بلند در این راستا برداشته‌اند. برنامه پراستقبال ومعناگرا و جذاب حسینیه معلی، نمونه تماشایی و مثال‌زدنی این سری از برنامه‌های اعتقادی و اجتماعی است که فصل جدید آن به مناسبت اعیاد شعبانیه با اجرای خوب و حرفه‌ای نجم‌الدین شریعتی و همکاری نزار قطری با رویکرد شادی‌آفرینی، ارتقای معتقدات دینی و مذهبی و امیدوارسازی و آگاهی‌بخشی از شبکه سه سیما در حال پخش است و بازپخش آن هم از شبکه قرآن به نمایش درمی‌آید که با رضایت و استقبال بی‌نظیر مخاطبان و خانواده‌ها روبه‌روست. 
برنامه حسینیه معلی چند سال است که با اجراها و آیتم‌های گوناگون و حضور مداحان و پیرغلامان اهل‌بیت(ع)، استادان و کارشناسان و همدلی ملی، از رسانه‌ملی درحال پخش است وهرفصل آن به همت تولیدکنندگانش، توانسته بینندگان علاقه‌مند را با خود همراه کند.
 آنچه جدا از حضور نزار قطری، میثم مطیعی، سیدمجید بنی‌فاطمه و سیدرضا نریمانی در کسوت مجمع‌الذاکرین بخش‌های دیدنی و دینی و آموزشی این برنامه و میزبانی شورانگیز و دلنشین نجم‌الدین شریعتی، در سری تازه این برنامه نظرها را به خود جلب کرده، رویکرد کارشناسانه و خردمندانه برنامه در استفاده از نقش شادی‌سازی و امیدآفرینی در آن است که درهای جدیدی از علم، هنر، اعتقادآموزی و ایجاد نشاط و شادمانی را فراروی مخاطبان باز کرده است. موفقیت‌های این برنامه در این زمینه نشان می‌دهد خانواده‌ها و مردم و نوجوهای حقگرا از برنامه‌های اجتماعی و اعتقادی که با بخش‌های متنوع و روند تولید شادی و شادمانی همراه باشد استقبال می‌کنند و توفیق‌های اجتماعی حسینیه معلی، گواه صادق این رخداد بزرگ وتاتیر‌گذار وتعیین‌کننده و سازنده است. درچهار فصل پیشین برنامه سیدمجید بنی‌فاطمه، مهدی رسولی، سعید حدادیان، حجت‌الاسلام مصطفی کرمی، احمد واعظی، مهدی سلحشور، محمد صمیمی، عبدالرضا هلالی و میثم مطیعی به‌عنوان داور و کارشناس با حسینیه معلی همکاری داشته‌اند. تهیه‌کننده فصل پنجم این برنامه دینی و ملی سعید ستودگان و کاری از گروه فرهنگ و معارف شبکه سوم سیماست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها